FAQ – Canvas

Dette er spørsmål og svar på de vanligste problemene i Canvas:

Student/ansatt kommer ikke inn i Canvas

  • Logger brukeren inn riktig sted: canvas.nmbu.no
  • Feilmelding: «Pålogging feilet. Dette kan skyldes feil brukernavn eller passord, at passord er utløpt eller at brukerkontoen er låst.»
    • Bruk passord.nmbu.no for å sjekke om passordet er riktig og eventuelt sette nytt passord.
  • Feilmelding: Bruker finnes ikke
    • Brukeren man er logget inn med i FEIDE finnes ikke i Canvas.
      • Kanskje har brukeren to brukernavn ved NMBU: send i så fall saken til IT@nmbu.no slik at de får slått de sammen
      • Står det riktig institusjon over brukernavnet i feide-innloggingen?
      • Manglende norsk fødselsnummer eller deaktivert konto: send mail til canvas@nmbu.no for feilretting.

Student finner ikke emnet sitt i Canvas

  • Er studenten undervisningmeldt til emnet?
  • Er det over en natt siden oppmeldingen fant sted? (overføringer går hver natt)
  • Finner man det på emner -> alle emner
    • Hvis ja:
      • Man kan stjernemerke ønskede emner som skal vises på  dashboard
      • Emnet finnes der, men emnet er enda ikke publisert av faglærer: send mail til faglærer.
  • Ellers: send mail til canvas@nmbu.no

Faglærer ønsker å sende e-post-melding til hele klassen

Generelt kan man si man går fra ett system, Fronter, der du varslet studentene hva du hadde gjort på e-post. Til ett system, Canvas, der du gjør en aktivitet og studenten selv velger hvordan man vil bli varslet om ulike aktiviteter.

Studentene velger selv på sine varslingsinnstillinger om de vil få e-post, sms, varsel i appen eller ingen av delene.

Så veiledende anbefaler vi kunngjøringer skal brukes når meldingen går til alle i ett emne og innboks når det er til ett utvalg personer.

Dersom du allikevel trenger e-postadressen kan du få dem i fagpersonweb eller ved å laste ned csv-fil fra karakterboken.